söndag 30 augusti 2015

Höstterminen 2015 har startat

Direkt när terminen startade var det dags att tänka på Erasmusprojektet igen. Jenny och jag fortsätter att träffas en gång i veckan och planera och arbeta adminstrativt med projektet. Erasmushörnan är också uppdaterad, och material från Englandsresan är uppsatt, och jag har satt upp tre planscher med bilder från resorna till Frankrike, Turkiet och England.

Precis som efter de andra besöken har jag efter vårt Englandsbesök i början av juni satt ihop en liten film. Nu har jag visat filmen för alla klasser jag har i musik, dvs. årskurs 2-6, och nu återstår bara att hitta tider där jag kan visa filmen för förskoleklasserna och för ettorna. Intresset för innehållet i filmen var stort, och eleverna fann mycket intressant att diskutera om: I England har eleverna skoluniform, och det verkar tråkigt!  Är engelska skolor som fängelser eftersom de är så högt staket runt hela skolan? Varför har de så mycket uppsatt på väggarna i skolan? Varför är skollunchen inte gratis? Vad häftigt att de får sätta upp en musikal i skolan, det skulle vi också göra! Vilken fantastiskt skolgård, en sån vill vi också ha! Får man verkligen inte säga du till lärarna och inte kalla dem vid förnamn? Och hur kan de tycka det är för farligt att ha träslöjd i skolan?

Vidare har jag börjat visa eleverna de sånger/danser som vi ska uppträda med i slutshowen i maj, och eleverna undrar lite över hur vi ska lära oss att sjunga på turkiska, maltesiska och kroatiska, och det undrar jag med..;) Men det ska vi klara på något sätt! England har bland valt ut Hope of land and glory som en av sina två bidrag till slutshowen, och den har jag redan börjat sjunga med sexorna. Den är inte alltför svår att lära sig, och det känns bra att börja med något som man känner att man klarar av!

/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar