söndag 30 augusti 2015

Aktivitetskalender för hela projektet

När vi började projektet hade alla deltagarländer tillsammans utformat en planering som löper över två år, och den ser ut som följer:

Höstterminen 2014
- I varje skola skapas en Erasmushörna där planscher med information om de de olika deltagarländerna sätts upp. Erasmushörnan uppdateras efter hand efter våra besök i de olika länderna.
- Jenny och jag gör presentationer om det svenska skolsystemet och den svenska läroplanen Lgr11.
- Elever gör en presentation (i vårt fall Imovie) om skolan, sin stad och sitt land.
- Första besöket i ett av länderna, Frankrike i november: Elevernas presentation och presentationerna om det svenska skolsystemet och läroplanen visas.
- Vi delar med oss av de presentationer vi fick i Frankrike. Jag visar den film jag gjorde under Frankrikeresan.
- Vi gör en enkät med våra elever med olika frågor om musik och Jenny sammanställer resultaten.

Vårterminen 2015
- Julsånger spelas in (i vårt fall var det fyrorna som sjöng i några julsånger).
- Eleverna arbetar med att göra en tidslinje för musikinstrument.
- Vi arbetar med att lära oss hur olika instrument ser ut och låter, och delar in dem i olika instrumentgrupper.
- Vi arbetar med en tidslinje utifrån en historisk utveckling av olika genrer.
- Vi arbetar med några svenska kompositörer, och gör en presentation.
- Vi bygger ett instrument, och gör en beskrivning av hur instrumentet ska byggas.
- Vi väljer ut två låtar som ska vara med i slutshowen. (Jag valde ut Små grodorna som jag spelade in med ettorna, och Lusse lelle som jag spelade in med fyrorna)
- Andra besöket är Turkiet i mars: Vi visade upp våra julsånger, instrumentet/instrumenten vi hade byggt, och gav varandra beskrivningar av hur instrumentet ska byggas att ta med hem, och vi presenterade resultat av våra enkäter.
- Vi delar med oss av de presentationer vi fick i Turkiet. Jag visar den film jag har gjorde under Turkietresan.
- Vi har en Erasmusdag där vi skypar med England, Vi sjunger några sånger för varandra.
- Tredje besöket är i England i juni: Varje land presenterar de sånger de har valt att vara med i slutshowen, Vi visar presentationerna av det egna landets kompositör, och tidslinjen med genrer.

Höstterminen 2015
- Vi delar med oss av de presentationer vi fick i England Jag visar den film jag gjorde under Englandsresan.
- Vi jobbar med folkdanser. Erik dansar tre folkdanser med några klasser på idrotten, och sedan filmar jag det. Jag sjunger tre folkvisor med några klasser och filmar det. Både danserna och sångerna visas sedan på träffen i Kroatien.
- Vi bygger de instrument som de övriga länderna har givit beskrivning på.
- Vi kommer att öva in en repertoar av sånger som vi kommer att få oss delgivna på träffen i Kroatien.
- Vi arbetar med att lära oss de två sångerna/danserna från respektive land.

Vårterminen 2016
- Vi fortsätter att arbeta med att lära oss alla sångerna/danserna från de övriga länderna.
- Varje land arbetar med moderna kompositörer från sitt land.
- Vi tar emot de andra länderna för en träff hos oss i mars.
- Vi har i maj en slutshow där vi framför låtarna/danserna från de övriga länderna.
- Jenny och jag åker till Malta i slutet av maj för att ha den sista träffen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar