måndag 24 augusti 2015

Finalshowen

I maj nästa år ska vi alla deltagarländer ha varsin slutshow där bland annat föräldrar, farfar och moster ska bjudas in. Varje land har valt ut två (eller flera) sånger eller musikstycken som ska framföras på respektive lands språk om det gäller sång. Det kan vara en sång som ska sjungas, en dans som ska dansas eller ett stycke som kan spelas upp med en rytmorkester. Under vårterminen 2015 skulle varje skola välja ut de stycken som de vill att de andra länderna ska lära sig, och i England presenterade vi de valda låtarna.

För vår del valde jag Små grodorna, för är det något som är typiskt svenskt, då är det väl just Små grodorna. Och jag bedömde det som inte alltför svårt för de andra länderna att lära sig, vare sig sång eller dans, eller vad tycker ni? Dessutom valde jag Lusse lelle, för vårt Luciafirande är ju också typiskt svenskt, och det är inte så mycket textvariation i den sången. Man vill ju vara snäll, och ge de andra en chans att lära sig sjunga på svenska.

Hur jag ska kunna lära mig att sjunga på maltesiska, kroatiska, och turkiska för att sedan lära ut det till våra elever, är en gåta som jag inte riktigt klurat ut än..;) Hur som helst så fick ettorna sjunga och dansa till Små grodorna, och fyrorna fick sjunga Lusse lelle, och det var det som jag visade på träffen i England. Tanken är inte att alla klasser ska lära sig alla styckena, men alla klasser ska lära sig något och när det är dags också framföra en eller ett par av låtarna. På slutshowen bjuds också musicerande föräldrar in att delta, så finns det någon förälder som kan tänka sig att spela till en turkisk dans är det bara att höra av sig till undertecknad...
/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar